11 July 2010

mimpi

hai pagi,
hai mimpi,
jika semalam hanyalah mimpi,
sadarkanlah aku akan hadirnnya hari ini,

menolak sunyi yang menyepikan,
dan menghambus segala mimpi yang mengerikan,

hai malam,
hai kalam,

jika semalam aku hanya berkalam,
sadarkanlah aku yang sedang kelam,

menghimpit segala kerungsingan yang mendalam,
yang mampu membuat si lima panca-indera ku terdiam,

hadirnnya hari semalam bagaikan mimpi, 
puas sudah aku terlena diulit mimpi-mimpi yang "bertapi"

hadirnnya hari ini bagaikan igauan ngeri,
semuannya sudah berlalu pasti,

yang tinggal kini hanyalah jejak kaki,jejak hati yang disaluti "besi",
ruang-ruang hati kosong ditemani sepi si malam hari yang lesu dan sangsi,

cukuplah semuannya yang melepasi,
aku ibarat tentera roman yang menentang gagahnnya si parsi,

berhempas pulas berperang di medan mimpi,
menanti kepulangan yang pasti akan dinanti-nanti,

padamkanlah sahaja mimpi yang dinikmati,
kerana segalannya terukir sudah menjadi perkara yang terabadi,

p,s:mimpi ngeri enak mentertawakan si lemah.

No comments:

All time ;