24 January 2011

sepak tin kosong.

Itu hari , matahari tegak betul - betul atas kepala ,sedang aku berjalan - jalan . Tersepak tin kosong.

"keletang , keletung" , bergolek - golek tin itu. Aku cuba kutip dan buang ke tong sampah. Kemudian bisik aku sendiri , bermain - main dengan benak . pusing - pusing macam gasing .

pening .

Aku  memerhatikan kembali tong air kosong yang tertera PEPSI itu, dalam itu kosong. Sangka ku penuh , paling - paling pun , adalah setitis air , terjatuh setitik demi setitik. Tapi ini kosong. Kosong habis.

Aku fikir macam ini , kehidupan itu ada sinifikasi dengan hidup dibuang dan diterima.

sama macam tin kosong sebentar tadi , bila mana aku tersepak .ia akan melayang tercampak jauh , bila mana ia tidak berharga ia akan terus dibiarkan bergolek dan usang di tepian jalan .

lain pula , jika tin terbiar usang di tepian jalan. Namun jika tin itu kelihatan jarang - jarang dapat dilihat mata kasar. Senang cakap ia susah nak dapat ,macam warnanya biasa biru , tetapi apa yang dilihat adalah merah jambu. kita akan kutipnya , tapi bila mana dalamnya kosong , lambat laun kita akan buang juga.

Paling - paling pun akan dijual selepas puas Ber"senggama" dengan mulut, bercakap besar yang tin unik itu kita punya. Dan ia akan terpamir di "Muzium" , yang penuh dengan sejarah lampau.

secantik mana pun lenggok bahasa, bila ia tidak disampaikan dengan rapi , pasti ia kosong. 

kosong.

"tiada apa yang mampu penuhkan kehendak lahiriah manusia. Bila mana ia manusia , ia tetap berdiri sebagai seorang manusia."


p.s ; Jarang sudah minum air yang berkarbonat.

9 comments:

Lurunna said...

jgn jadi tin kosong...! :)

salam kenal..

EwaFiwa said...

NZM , pepsi mana ni tak penah nmpk pn? :p

Nizam Ash Aziz said...

lurunna : yeah ! jangan jadi. dont be. salam kenal juga. (:

Nizam Ash Aziz said...

pepsi mana ? haha , rembat baik punya. ewa ada ? takde kan ? an ? hehe. :P

EwaFiwa said...

takde takde :p nzm , ewa dh rndu fb ni . takleh on9 . cm ne ni . lalalala

EwaFiwa said...

yg tut tuh mmg dah semestinya . ewa dh fhm sangat dah . :p hahaha !

Nizam Ash Aziz said...

thanks ewa kerana memahami,mcm jugak ewa rindu daus an ? (:

EwaFiwa said...

betul betul betul ! (u&i) :p

Nizam Ash Aziz said...

haha. upin dengan ipin. :P

All time ;