27 January 2012

mana pilihan ?


Dah lama sangat aku tak taip aksara mahupun abjad dalam blog ni. Bukan apa , aku kehausan mengali minda. Tangan pula merepuh entah kenapa. penat.

Sedang aku menaip , ada bait - bait ayat syahdu teman. Syahdu betul. Sampai aku tak sedar yang aku sedang syahdu.

"Cinta ini membunuhku.." , haa serupa macam tu lah ayat syahdu yang cocok-cocok telinga aku. Malas lah tangkap leleh . Aku dah tepu bermain dengan perasaan.

Terkadang perlahan - lahan bait aku tangkap menyusun imaginasi. Siapa aku ? harus kah aku ? Mana tempat aku berdiri ? pentingkah aku ?

Tapi tu semua buat aku rasa celaka , buat aku termenung tanpa henti . Seperti ruang masa ini infiniti. Jahanam semua.

Aku sedar , perjalanan ini masih jauh , dalam perjalanan ini telah banyak aku ukir corak pada garisan jalanan , hampa , kecewa , gembira , suka , duka semuanya membentuk jaluran yang takkan pernah berhenti.

Terus aku berjalan.
Mengutip sisa - sisa hidup yang tidak terhitung , ku bawa kedepan .
Menyimpan janji - janji yang diberi , tidak akan aku menoleh kebelakang.

Bersamanya , aku ditemani tangisan , tawa yang melakarkan sebuah erti kehidupan.

Kau , anda atau awak , jika diberi pilihan melalui dua jalan , iaitu .

Satu jalannya penuh kesenangan dan di akhirnya kesusahan.
Kedua , jalannya penuh kesengsaraan dan di akhirnya kegembiraan.

Mana kau , anda atau awak pilih ? Silakan.

Aku nak "mati" sebentar. Salam.

No comments:

All time ;