20 January 2011

Saya suka awak , biarpun awak tak suka saya. Part II : Selamat Tinggal Ulat Buku.


Makin hari , rasa minat Aaron pada melisa beralih kepada siti ,

Sehinggalah satu hari . berlaku suatu kejadian yang tidak dijangka..

Aaron : "Siti jom rehat dengan saya nak ?"
Siti : " Rehat ? dengan awak?Oh awak kan dah ada melisa?what for cari saya ? nanti cemburu melisa"

Aaron sedikit bengang dengan Siti .
Di depan kelas itu , maka terjadilah peristiwa yang buat masing - masing tak akan Lupa.

Aaron : "SITI ! AWAK TAHU TAK YANG SAYA SEBENARNYA BENCI AWAK ! SANGAT SANGAT BENCI SEJAK DARIPADA KECIL ! AWAK BUAT SAYA RASA MACAM MANA SENGATAN TEBUAN ! AWAK EJEK SAYA SEPET ! DAN SAYA BENCI AWAK KERANA AWAK BUAT SAYA SUKA AWAK ! TIADA HENTI DARIPADA KECIL! SAYA BENCI RASA ITU !SAMPAI BILA MAHU SAYA SIMPAN! SAYA SUKA AWAK SITI ! TAPI AWAK JAHAT ! JAHAT MACAM TEBUAN YANG SENGAT SAYA TU !"

Alish : "WOW ar! come on dude ! way to go ! kasi lagi , !"

melisa , terpegun melihat apa yang disaksikanya , melisa terasa dengan Ucapan aaron itu , Namun dia hanya mampu sembunyi sahaja perasaan itu.

Siti : " AR ! YE MEMANG SAYA JAHAT ! MEMANG SAYA JAHAT PADA DIRI SAYA ! SEBAB TAK BERI LANGSUNG RUANG UNTUK BERUBAH MACAM INI SELEPAS SEKIAN LAMA SAYA JADI ULAT BUKU ! SAYA SEDAR SAYA BURUK ! BURUK SANGAT ! AWAK TAK MUNGKIN SUKA SAYA ! TAK MUNGKIN! TAPI KENAPA BILA SAYA BEGINI BARU AWAK LUAHKAN SEMUANYA ! KENAPA !"

-----------------------------------------------------------------------------------------

Seminggu berlalu ,

Aaron kelihatan gelisah , tiada kelibat Siti di kelas , hanya kelibat rakan - rakan sekelasnya sahaja. Dia tidak mendapat perkhabaran berita apa - apa langsung daripada Siti.

Aaron : "Ish , mana si ulat buku ni , rindu pula aku dengan dia. "

----------------------------------------------------------------------------------

Aaron : " Mama , kenapa dah lama Aaron tak nampak siti kat kelas Ar?'
Datin Rose : "Lah , Aaron tak tahu ke ? seminggu dah Aunty ani dengan dato Zachary  sibuk - sibuk dengan persiapan nak pindah , dia mahu pindah UK Ar, Ayah siti Di transfer ke sana,Siti tak berithu apa - apa ke ?"

Aaron : " apa ? pindah ? pindah ? how come mama tak beritahu Aaron awal - awal !"
Datin Rose : " beritahu awal - awal ? lah bila mama nak cerita pasal benda ni , u avoid it,"

-----------------------------------------------------------------------------

"PRAAAAAAANGGGGGGGGGGGG!"

Datin Rose : "Ya Allah , budak ni sampai pecah pasu dia langgar"

Aaron terus meluru laju membawa Ducatinya menuju ke KLIA , ternyata Aaron tidak mahu kehilangan Siti .

Setiba di KLIA , Aaron berlari - lari anak mencari Siti , dia cuba menghubungi Siti , namun tidak dapat dihubungi . Aaron semakin tidak tentu arah.

Tiba - Tiba Sony Ericsson Satio Aaron Bergetar , kedengaran nada dering teddy geiger , for you i will . Dan , Mama terpampang pada skrin Satio Aaron.

Aaron : " Ye, Mama ada apa ?!"

Datin Rose: " Aaron! where did you go budak bertuah ?! , tolong sekarang pergi HKL! , Keluarga Siti kemalangan sebelum ke Airport tadi ! Siti Koma ok !"

Aaron : " What ?!!!!!!"

Terduduk Aaron , mengalir air mata Aaron , penuh teresak - esak.

----------------------------------------------------------------------------------------
 Setahun berlalu ,

Datin Rohani : " Bagaimana keadaan anak saya doc ?"
Doktor Zaini : "Maaf , Puan pihak kami terpaksa biarkan anak datin terus berada di dalam keadaan begini , Tiada lagi harapan yang mampu pihak kami berikan"

Aaron , yang baru tiba , mendengar perbualan itu ,. Mengalir air mata Aaron..

Dia teringat kembali di mana dia pernah ...

Aaron : " Eyy ,dahlah mata empat, nak suka aku konon."

Aaron berkata begitu setelah siti cuba memberi senyuman kepadanya , jika sekarang diberikan senyuman itu , pasti Aaron akan simpan senyuman itu jika boleh disimpan , namun tiada lagi senyuman itu . Tinggal kenangan.

dan masih Aaron teringat , di mana peristiwa dia mengoyak - goyak kan buku Siti kerana benci kepada Siti ,

Setitis - demi setitis mengalir air mata Aaron , ternyata dia seperti terlambat . Terasa ingin sahaja dia melutut pada siti , meminta maaf , namun apakan daya , Sekarang yang tinggal hanya sekujur jasad yang kaku , bertemankan bantuan hayat. hanya bergantung pada alat bantuan hayat.

------------------------------------------------------------------------------

Aaron : " aunty , izinkan saya masuk melihat siti ya ?"
Datin Rohani : " Ye, silakan Aaron."
Aaron : " Terima kasih Aunty"

Perlahan - lahan langkah kaki Aaron diaturkan . Selangkah - demi selangkah ,  daripada jauh dapat Aaron lihat ayu wajah Siti , Pucat mukanya, Talian Hayat , bergerak laju. Bila - bila sahaja akan berhenti.

Aaron duduk perlahan - lahan di sebelah Jasad Siti .Sambil memegang tangan Siti , dia dapat merasakan sejuk tangan Siti , Sesejuk wajah tuan nya.

Aaron : " SITI , KALAU AWAK DENGAR SAYA, SAYA MINTA MAAF SANGAT - SANGAT DENGAN AWAK , SAYA JAHAT , TAPI JUJUR SAYA CAKAP , KERANA AWAK ,SAYA KENAL APA ITU TEBUAN , SAYA KENAL APA ITU SEPET, DAN MATA AWAK PUN SEPET , BUKAN SAYA SAHAJA , JIKA SAYA DIBERIKAN PELUANG LAGI , SAYA MAHU AWAK , SAYA MAHU ULAT BUKU SAYA , SAYA TIDAK MAHU KEHILANGAN AWAK ,BIARPUN MELISA BERKALI - KALI MINTA BERKASIH DENGAN SAYA , SAYA TOLAK SEBAB MAHU TUNGGU AWAK. MINTAK MAAF SANGAT - SANGAT SEBAB SAYA LAGI JAHAT DARIPADA AWAK DULU , AWAK SELALU MENANGIS SEBAB SAYA , KADANG - KADANG SAMPAI BENGKAK MATA AWAK, SAYA TIDA BERNIAT , TAPI SAYA SUKA LIHAT AWAK KETIKA AWAK MENANGIS, AWAK TERSENYUM KEJAR SAYA.TAPI SAYA TAK DAPAT TENGOK LAGI SENYUMAN ITU."

tiba - tiba.............

Alis mata Siti bergerak , Tangan Aaron digenggam kuat ..

Siti : "AARON SAYA BAHAGIA JIKA AWAK BERKASIH DENGAN MELISA , BERADA DENGAN MELISA, SAYA NAK TENGOK AWAK BAHAGIA, JANGAN PERNAH BERMIMPI MAHUKAN SAYA DALAM HIDUP AWAK , SAYA HANYA ULAT BUKU YANG MENITI MAUT , TAPI SAYA MENGAKU , SAYA SUKA AWAK , SAYA TIDAK MALU UNTUK MENGAKU ITU , SAYA SUKA AWAK , SAYA SUKA AWAK ,DAN SAYA SUKA AWAK , BIARPUN AWAK TAK SUKA SAYA.BIAR SAYA YANG ASING,TAPI TIDAK AWAK,KERANA SENTIASA HADIR DALAM MIMPI DAN ANGANAN SAYA.


Aaron : "ALHAMDULLILAH.Siti ! untung awak sedar ! , kejap saya panggil mama awak!"

Siti , tersenyum melihat Aaron berlari mendapatkan Datin rohani.

Siti : " Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah"

Perlahan  - lahan Siti menghembuskan nafas terakhirnya..

Kelihatan Siti tidak bernafas lagi.

Datin Rohani : "ANAK MAMA !!!!!"

Aaron kelihatan sugul , berdiri seperti patung , air mata nya mengalir laju . dia terasa bagaikan kosong..Terjatuh melutot Aaron...
----------------------------------------------------------------------------------------

Datin Rose : " sudahlah Ar , mari kita pulang"

Kelihatan ramai jemaah pulang selepas selesai pengebumian. Namun Aaron masih lagi termenung di hadapan pusara Siti ,

Aaron , berbisik dalam hati , : " SITI NURLISA , SAYA AKAN RINDUKAN ULAT BUKU SAYA , "
sebelum berlalu pergi , masih terngiang - ngiang akan ucapan terakhir Siti pada Aaron.

"Siti : Saya Suka Awak , Biarpun awak tak suka saya, biar saya yang asing , tapi tidak awak , kerana sentiasa hadir dalam mimpi dan anganan saya."


----------------------------------------------------------------------------------------

3 tahun berlalu.....

hiruk pikuk kesesakan bandar masih sama , kelihatan kelibat Melisa Bekerja di sebuah cafe Ternama di Ibu Negara..

Melisa : Excuse Me sir , Boleh saya tolong , ?"

Lelaki bercermin mata , dan mengepit sebuah novel cinta itu  bertanya.

Aaron : " boleh saya jumpa dengan Cik Melisa?"

Melisa : "What ?? Aaron ?? ulat buku??"

-------------------------------------------------------------------------------------


p.s ; Luahkan sebelum terlambat . (:

No comments:

All time ;